Alfa Romeo Spider - czy opłaca się inwestować we włoskiego klasyka? - Classic Broker
 

Alfa Romeo Spider – czy opłaca się inwestować we włoskiego klasyka?

Alfa Romeo Spider – czy opłaca się inwestować we włoskiego klasyka?

alfa spider

Alfa Romeo Spider to klasyk włoskiej motoryzacji, który doczekał się aż trzech generacji. Jego niepowtarzalny wygląd zapisał się na kartach historii motoryzacji. Jak dzisiaj wygląda sytuacja rynkowa “marudnej Włoszki”?

Alfa Romeo Spider – włoskie poczucie estetyki

alfa romeo

Włosi nawet z emblematu potrafią zrobić dzieło sztuki

Alfa Romeo cabrio jest ciekawą propozycją dla osób, które szukają klasyka, w którym poczują wiatr we włosach i musnął odrobinę wakacyjnego słońca. Pierwsza generacja Alfy Romeo Spider swoją premierę miała w 1966 roku. Ten model w nadwoziu roadster lub z hardtopem oferował 4-rzędowe silniki o pojemności od 1.3 l do 2.0 o mocy maksymalnej 125 KM. Produkcja modelu podzielona została na cztery serie. Każda z nich różniła się szczegółami, w tym samą własną, która jednak nie przekroczyła 1100 kg. Samochód oferował napęd na tylną oś i 5-biegową manualną skrzynię biegów. 

Seria pierwsza była produkowana od 1966 do 1969 roku. Spider miał początkowo nazywać się zupełnie inaczej – Duetto, jednak z powodu kłopotów z rejestracją tego emblematu Alfa Romeo ostatecznie zrezygnowała z tego pomysłu. Spider po pierwszej modernizacji przeszedł gruntowne zmiany w wyglądzie głównie tylnej części nadwozia. Stała się ona bardziej kanciasta i otrzymała inny kształt lamp – prostokątne. Zmienił się także wygląd przedniego zderzaka oraz kokpitu, w ramach czego zaktualizowano m.in. listę wyposażenia. Bez zmian pozostał rozstaw osi i szerokość nadwozia.

alfa romeo spider

Druga seria i jej charakterystyczne klosze na reflektorach

Trzecia seria przyniosła nowe zderzaki w przedniej i tylnej części nadwozia, zmodernizowane jednostki napędowe, kolejne poprawki w wystroju kabiny pasażerskiej oraz charakterystyczne, czarne nakładki na tylnej części nadwozia.

spider

Czwarta seria ma chyba najbardziej dyskusyjny tył

W ramach czwartej modernizacji, Spider otrzymał zupełnie inaczej wyglądający tył, który wyraźnie wydłużył nadwozie. Pojawiło się bardziej kanciaste nadwozie, charakterystyczne podłużne tylne lampy i zupełnie nowe zderzaki okalające nadwozie. 

Klasyczna Alfa niejedno ma imię

spider interior

Wnętrze, mimo wielu lat, wygląda bardzo dobrze

Alfa Romeo Spider doczekała się aż 4 serii. Wszystkie powoli stają się łakomym kąskiem dla pasjonatów cabrio i sporej mocy w jednym. Ta generacja występowała zarówno w wersji 2-drzwiowy roadster, jak i 2-drzwiowe coupe, tym razem jednak pod nazwą Alfa Romeo GTV. Modele wyposażone były w silniki 1.8 Twin Spark, 2.0 Twin Spark, 2.0 JTS, 2.0 V6 12v Turbo, 3.0 V6 12v, 3.0 V6 24v, 3.2 V6 24v. To zdecydowany przeskok, jeśli chodzi o oferowane osiągi, jak i wykonanie samego samochodu. 

Spider drugiej generacji był pierwszym od prawie trzech dekad zupełnie nowym modelem, opracowanym od podstaw we współpracy z Pininfariną. Ta ogromna zmiana przyniosła całkiem ciekawą propozycję cabrio i coupe. Dawało ono zarówno frajdę z jazdy, jak i względną wygodę lat 90. Dwudrzwiowe, czteromiejscowe coupe dostępne było pod nazwą Alfa Romeo GTV. 

Dzięki 5-biegowej skrzyni manualnej i 6-biegowej skrzyni oferowanej w mocniejszych silnikach, wrażenia z jazdy były jeszcze na wyższym poziomie, niż w przypadku swojej poprzedniczki. 

Alfa Romeo Spider – wartość już tylko rośnie

spider engine

Pod maską znajdujemy całkiem żwawe 2.0 DOHC

Wartość Alfy Romeo Spider z roku na rok zdaje się rosnąć. Obecnie ceny pierwszej serii, Osso di sepia, dobijają nawet do 50 000 euro. Natomiast druga seria modelu do kupienia jest w przedziale cenowym 20-30 tys. euro. Wszystko zależy od silnika, przebiegu czy rocznika. Te nowsze plasują się w zdecydowanie wyższym przedziale cenowym.
Trzecia, najbardziej popularna, do znalezienia jest w przedziale cenowym 15-20 tys. euro, podobnie jak ostatnia, czwarta. 

Inwestycja w tego klasyka jest nieco bardziej skomplikowana, niż w przypadku niemieckich odpowiedników. Lakoniczne pojęcie “marudnej Włoszki” nie wzięło się niestety znikąd. Kupując włoski samochód z lat 70. czy 80. warto liczyć się z dodatkowym, częstszym serwisem. Jak również wyższymi kosztami eksploatacji. Dumni właściciele Spidera zdają się jednak tym absolutnie nie przejmować. Przyjemność i wrażenia, jakie daje ten samochód podczas jazdy całkowicie rekompensują poniesione koszta.