Auto klasyczne dla początkujących cz.2 - Classic Broker
 

Auto klasyczne dla początkujących cz.2

Auto klasyczne dla początkujących cz.2

dla początkujących

W pierwszej części tego artykułu przybliżyłem Wam sylwetki aut, które świetnie nadają się na pierwsze lub jedno z pierwszych aut klasycznych dla laików. Czujecie niedosyt lub nie znaleźliście na liście tego jedynego? Nie martwcie się! Przed Wami kolejna, druga już część materiału – auto klasyczne dla początkujących – zaczynamy.

6. Jaguar XJS – angielski samochód sportowy klasy wyższej

xjs

Jaguar XJS to typowy grand tourer

Angielska motoryzacja nie musi się wszystkim podobać. Coś jednak jest w niej takiego, że nie sposób obok niej przejść bez komentarza. Idealnym tego przykładem jest właśnie Jaguar XJS. Ten luksusowy samochód sportowy szturmem zastąpił model E-type i zdobył serca wygodnym nadwoziem zbudowanym na płycie XJ oraz bogatemu wyposażeniu. Podziwiając tę maszynę, nie należy jednak zapomnieć o jej zdradliwej mechanice. Jaguar XJS jest samochodem raczej trudnym w serwisie, a kolejne lata od premiery tego modelu wcale mu w tym nie pomagają. 

Produkowany był w latach 1975 – 1996, a jego premiera przypadła na rosnący na świecie kryzys paliwowy. Dopiero stopniowo model ten zaczął “dorastać do legendy” i obecnie jest naprawdę ciekawą propozycją pełnokrwistego sportowca z zacięciem GT. Producent oferował trzy wersje nadwozia: coupe, cabrio, shooting break. Każdy z nich oferował odmienną stylistykę i emocje z jazdy. Auto klasyczne dla początkujących? Jak najbardziej.

Mercedes W123 – “beczka” to auto klasyczne dobre na wszystko

w123

Określenie „Beczka” przyjęło się ze względu „pękaty” kształt karoserii

I kolejna propozycja Mercedesa, tym razem króla, nie tylko niemieckich dróg w latach 70. i 80. Model W123, nazywany “beczką” to propozycja dla amatorów luksusów klasy E, połączonych z miękkim zawieszeniem i prostym wykończeniem. Klasyczny Mercedes, dzięki napędowi na tył, daje przyjemność z jazdy i jednocześnie pozostaje niezawodny. To jeden z jego największych plusów, a mijające 46 lat od premiery, zdają się na nim nie robić większego wrażenia. Warto też wspomnieć, że Mercedesy W123 startowały głównie w rajdach długodystansowych. To dodatkowo podkreśla ich jakość wykonania i predyspozycje. 

Choć obecnie konstrukcja W123 jest już nieco przestarzała i coraz trudniej znaleźć ten samochód w normalnym ruchu miejskim, poczciwa “beczka” wciąż budzi respekt. 

Model ten przez lata ewoluował – zmieniały się w nim detale, jak i silniki. Coupe, combi, cabrio – każda z tym wersji nadwozia dawała inne wrażenia z jazdy. Również i dzisiaj samochód prezentuje się naprawdę dobrze, trzyma elegancką linię. Jest solidny i sprawdzi się na każdą okazję. 

Mazda MX-5 – klasyczny roadster dla początkujących

mx-5 zielona

MX-5 to świetna inwestycja

Kultowa już Mazda MX-5 doczekała się kontynuacji w aż czterech generacjach, jednak to te dwie pierwsze z powodzeniem mogą nosić już miano klasyków. Pierwsza z nich zadebiutowała na rynku w 1989 roku i od razu zdobyła zaszczytne miano Samochodu Roku. Nie bez powodu! Ten mały, zwinny, dwudrzwiowy roadster z podnoszonymi lampami miał wszystko, czego potrzebowali do szczęścia ci, którzy szukali wrażeń na drodze. Napęd na tylną oś, 116 KM przy masie 940 kg, świetne prowadzenie. Czego chcieć więcej? 

W drugiej generacji tego modelu zrezygnowano już z podnoszonych reflektorów, jednak urozmaicono gamę niewysilonych silników benzynowych. Najmocniejszy z nich oferował już 140 KM przy masie 1065 kg. Obie generacje oferowały manualne i automatyczne skrzynie biegów, jednak to dopiero druga generacja zaproponowała dwa rodzaje podwozia – coupe i roadster. Oczywiście wyszło również kilka wersji limitowanych Mazdy MX-5, jednak nie ma powodu by przesadnie wzdychać w ich stronę – podstawowe wersje dają naprawdę dużo radości z jazdy przy całkiem przystępnej cenie. Więcej o tym kultowym modelu możecie przeczytać m.in w tym artykule. Obecnie oprócz tego, że jest to świetne auto klasyczne dla początkujących – stanowi również doskonałą inwestycję.

Ponownie czuję się w obowiązku polecić jedną z lepiej zorganizowanych społeczności dookoła modelu – stawianie pierwszych kroków należy zrobić na Forum MX-5 Klub Polska.

Szukasz takiego auta? Mam Mazdę MX-5 w swojej ofercie, koniecznie zajrzyj tutaj:
Mazda MX-5 1996

Porsche 911 G – najbardziej rozpoznawalny klasyk

911g

Nie ma chyba bardziej rozpoznawalnego auta na świecie – 911 wiedzie tutaj prym

Porsche 911 G, 930, choć nie wszyscy wiedzą, było drugą generacją do dzisiaj produkowanego, kultowego modelu niemieckiego producenta. Produkowane było od 1974 roku do 1989 i doczekało się kilku wersji. 

Zacznijmy więc od pierwszej – trzy pierwsze lata produkcji 911 G to wersja nadwozia coupe i targa. 

Standardowy model 911 posiadał sześciocylindrowy silnik o pojemności 2,7 litra. Ten początkowo rozwijał 150 KM. W latach 1974-77 i 1984-89 produkowana była natomiast wersja Carrera. Dobrze znane i lubiane turbo weszło do produkcji w 1975 roku i dzielnie towarzyszyło modelowi aż do 1989 roku. 

Ta kultowa 911 oferowała także silniki o pojemności 3 litrów i mocy 180 KM bez turbo i 260 KM z turbo. Dzięki ponadczasowej bryle i osiągom, które do dzisiaj dają naprawdę dużo przyjemności z jazdy, Porsche 911 G jest jednym z najchętniej wybieranych klasyków. Daje mnóstwo możliwości, jest kultowe, a do tego nosi pełnoprawne miano klasyka sprzed lat. Czy jest to kolejne auto klasyczne dla początkujących? Z pewnością, mimo wyższej bariery wejścia, obecnie na poziomie ok. 200 000 złotych.

Citroen DS – legenda innowacji, ale czy dla początkujących?

ds

Kosmiczny wygląd, jak i wrażenia z jazdy – DS to dzieło sztuki

Kosmicznie wyglądający Citroen DS do dzisiaj budzi niemałe emocje. Głównie ze względu na swój wygląd i rozwiązania w nim zastosowane. Zaprezentowany został już w roku 1955, a produkowano go do 1975 roku. Choć dzisiaj z powodzeniem można nazwać go oldtimerem ze względu na wiek, z pewnością na swoje czasy był innowacyjny pod wieloma względami. Występował zarówno w wersji nadwozia typu break, jak i sedan. 

Hydraulika, po latach, wciąż zaskakuje. Obecnie można się jedynie obawiać o jej niezawodność ze względu na wiek. Zadbane egzemplarze nie wykazują problemów. To zdecydowanie najlepsza propozycja dla cierpliwych i chcących posiadać auto, które będzie się wyróżniało nawet na parkingu. 

Auto klasyczne dla początkujących cz.2

Druga część artykułu na temat klasyków dla początkujących obejmuje propozycje nieco bardziej stonowane, jednak wciąż wspaniałe i zasłużone w historii motoryzacji. Nie sposób obok nich przejść obojętnie, a tym bardziej nie zachwycić się ich designem, rozwiązaniami technicznymi czy wnętrzem.