Jaguar E-Type - najpiękniejszy samochód świata - Classic Broker
 

Jaguar E-Type – najpiękniejszy samochód świata

Jaguar E-Type – najpiękniejszy samochód świata

e-type ots

Jaguar E-Type – samochód przez wielu określany jako najpiękniejszy samochód w historii. Jaka była geneza jego powstania? Czym różnią się od siebie serie produkcyjne? Postaram się przybliżyć Wam te aspekty w poniższym artykule.

e-type 3.8

Jaguar E-Type odniósł ogromny sukces rynkowy. Nie bez powodu.

Jaguar E-Type – przegonić XK150

Lata 50. to czas świetności brytyjskiej motoryzacji. Triumfy na torach i kolejne rekordy prędkości aut produkcyjnych tylko potwierdzały dominację Wyspiarzy. Wśród sportowych aut dla elit dominowały kolejno Jaguary XK120, XK140 oraz stanowiący ostateczne rozwinięcie serii – XK150. Pomimo, że samochody te miały swoje niepodważalne zalety i innowacyjne rozwiązania techniczne (układ hamulcowy w XK150 był nad wyraz nowoczesny) zaczynały być…przestarzałe. Niemiecka konkurencja w postaci Mercedesa SL deptała im po piętach nie tylko od strony technicznej, ale przede wszystkim od strony designu. Nadszedł czas obłych kształtów – na pomoc przyszedł brytyjski designer Malcolm Sayer.

Brytyjska ikona stylu

e-type lightweight

Rodowodu E-Type należy szukać bezpośrednio w motorsporcie

Auto miało stanowić swojego rodzaju przełom. Kiedy zostało zaprezentowane w 1961 roku na salonie w Genewie sam Enzo Ferrari stwierdził, że to “najpiękniejszy samochód na świecie”. E-Type był oferowany w 3 wersjach nadwoziowych – roadster OTS (Open Two Seater), coupe FHC (Fixed Head Coupe) oraz w późniejszym okresie 2+2 (czteroosobowe coupe). Każda z wersji miała swój osobny charakter i przeznaczenie. Godne uwagi jest to, że jedno pozostawało bez zmian – osiągi.

Jaguar E-Type – piękny mocarz

e-type engine

Prawie 270 koni w latach 60-tych? To robiło wrażenie.

Pod maską brytyjskiej dumy znajdowała się początkowo jednostka znana z wcześniejszych modeli marki. 6-cylindrowy rzędowy silnik o oznaczeniu XK miał w tym przypadku pojemność 3.8-litra (pierwsza seria modelowa). Dzięki zasilaniu 3 gaźnikami SU auto legitymowało się mocą 265 koni mechanicznych. Pozwalało to na osiąganie “setki” poniżej 7 sekund i zjawiskowych na ówczesne czasy ponad 240 km/h. Mało które auto mogło stawać w szranki z E-Typem.

Serie produkcyjne Jaguara E-Type’a

e-type fhc

Wyszczególnia się łącznie 3 lub 4 serie produkcyjne E-Type’a

Ponieważ przyjęło się wyszczególniać 3 serie produkcyjne modelu, warto wspomnieć, że niektórzy mówią o czwartej tzw. przejściowej 1.5, jednak skupimy się na 3 podstawowych. W związku z tym, że każda kolejna była stopniowo unowocześniana i dostosowywana do nowych przepisów obowiązujących na głównym rynku zbytu tj. w Stanach Zjednoczonych, bardzo łatwo je rozpoznać. Największa zmiana nastąpiła pod koniec produkcji, kiedy to pod maską zagościło potężne V12. Szczegóły zmian zamieszczam poniżej.

Seria I – 1961-1968

e-type roadster

Pierwsza seria produkcyjna jest za razem najbardziej pożądana przez kolekcjonerów

Początkowa seria Jaguara E-Type była wyposażona w opisaną wyżej jednostkę silnikową XK o pojemności 3.8-litra. Od 1964 roku pod maskę trafiała większa jednostka o pojemności 4.2-litra. Ponadto warto wspomnieć o najbardziej cenionych egzemplarzach modelu tzw.flat floorach – pierwsze 500 egzemplarzy E-Type charakteryzowało się płaską podłogą oraz zamkami na bokach maski. Po czym rozpoznać Jaguara E-Type S1 z zewnątrz? Ponieważ najbardziej charakterystyczne są reflektory z kloszami, które licują z linią maski, zaczynamy od przodu. Niestety te dodające autu uroku elementy zniknęły w środku produkcji pierwszej serii. Pierwsza seria miała również charakterystyczne małe tylne lampy z chromowanymi obudowami

Poniżej zamieściłem ilości wyprodukowanych aut z podziałem na rodzaje karoserii i silników:

 

FHC

OTS

2+2

Suma

S1 3.8

7670

7828

0

15498

S1 4.2

5830

6749

3616

16195

S1.5

1942

2801

1983

6726

Suma

15442

17378

5599

38419

 

Seria II – 1968-1971

e-type s2

Serię II możemy rozpoznać po charakterystycznych zderzakach okalających karoserię

Obecnie najmniej ceniona seria druga przyniosła w amerykańskich autach ograniczenie mocy do 245 koni mechanicznych. Zmiana wynikała z restrykcji w USA oraz zasilania dwoma gaźnikami marki Stromberg. W 1969 pojawiły się zagłówki foteli, również w związku z przepisami dotyczącymi aut oferowanych w Stanach Zjednoczonych. Ze względu na komfort pojawiło się opcjonalne wspomaganie kierownicy oraz klimatyzacja, które pomagają dzisiaj użytkować ten zabytkowy samochód. Z zewnątrz dodatkowymi wyróżnikami drugiej serii są chromowane zderzaki okalające karoserię oraz charakterystyczne duże lampy tylne, które znalazły się pod zderzakiem.

To właśnie ten model zdaje się najpopularniejszy w naszym kraju. Przystępne ceny kuszą wielu kolekcjonerów. Jeżeli szukasz swojego egzemplarza – możesz zgłosić się do mnie po pomoc.

Wolumeny produkcyjne serii drugiej znajdują się w poniższej tabeli:

 

FHC

OTS

2+2

Suma

S2

4855

8628

5326

18809

Seria III – 1971-1974

e-type s3

Trzecia seria znacząco różniła się od poprzedników, a największe zmiany zaszły pod maską.

Zgodnie z tym co wcześniej wspomniałem – największe zmiany konstrukcyjne nastąpiły właśnie pomiędzy serią II, a III. Pod maską znalazła się nowa jednostka silnikowa V12 o pojemności 5.3-litra, będąca wyjątkowo nowoczesnym układem napędowym. Silnik generował 272 konie mechaniczne. Krótkie coupe FHC nie występowało w tej serii. Serię III możemy bardzo łatwo rozpoznać dzięki nowemu grillowi oraz w wersji amerykańskiej dużym zderzakom (5-mile bumper). Warto podkreślić, że przez długie lata seria III była deprecjonowana przez kolekcjonerów jako ta, która odeszła od ducha klasycznego E-Type’a jednak tym co warto podkreślić jest fakt, że dzięki swojemu zaawansowaniu i wyposażeniu, dużo lepiej sprawdza się jako auto klasyczne użytkowane na co dzień.

 

Poniższa tabela zawiera dane na temat ilości wyprodukowanych egzemplarzy serii III:

 

FHC

OTS

2+2

Suma

S3

0

7990

7297

15287

 

Jaguar E-Type – podsumowanie

e-type interior

Wnętrze? Wszystko co potrzebne znajdziemy na pokładzie. I to w jakim stylu!

Podsumowując, model ten to jedna z najważniejszych ikon w historii motoryzacji. Brytyjczycy, dzięki E-Type’owi na długie lata zdefiniowali to jak powinien wyglądać samochód sportowy. Jeżeli chodzi o moje doświadczenia z modelem, to miałem okazję sprzedać sporo egzemplarzy tego ponadczasowego wozu. Z przyjemnością za jakiś czas podzielę się historiami związanymi ze sprzedażą tych pięknych aut. Jeżeli w międzyczasie, drogi Czytelniku, miałbyś dodatkowe pytania, lub szukasz swojego egzemplarza – skontaktuj się ze mną – chętnie pomogę Ci spełnić Twoje marzenie.

Szukasz swojego pierwszego auta? Koniecznie zajrzyj do tego artykułu.

v12 jaguar