Mazda MX-5 NA - historia modelu - Classic Broker
 

Mazda MX-5 NA – historia modelu

Mazda MX-5 NA – historia modelu

mazda mx-5 green

Czas rozprawić się z prawdziwą gwiazdą youngtimerowej kategorii. Mazda MX-5 to najpopularniejszy roadster na świecie. Kropka. Jak doszło do tego, że japońska marka stworzyła taki hit rynkowy? Jakie były założenia? Na te pytania odpowiemy na przykładzie pierwszej generacji, czyli modelu NA.

Brytyjski roadster prosto z Japonii

mazda mx-5

Mazda MX-5 – najpopularniejszy roadster świata

Konstrukcja dwuosobowych aut bez dachu z silnikiem z przodu i napędem na tył nie jest niczym nowym. Oczywiście, patrzymy więc w stronę brytyjskich aut pokroju MG MGB lub Triumph Spitfire. O historii tych pierwszych możecie przeczytać tutaj. Auto, które w swojej definicji ma dawać frajdę z jazdy oraz być jak najprostszym w konstrukcji. Lata 80. nie były łatwe dla brytyjskich marek, dlatego to japońska marka przejęła rolę lidera segmentu w 1989 roku.

Mazda MX-5 – początek historii

mx-5 handling

Prowadzenie to jeden z najważniejszych aspektów kontrukcji

Debiut rynkowy datuje się na 1989 rok, a dokładnie targi motoryzacyjne w Chicago, jednak Mazda pracowała nad projektem przez lata. Produkt był rozwijany od połowy lat 80. i kierował nim Bob Hall. Celem było oczywiście stworzenie lekkiego (pierwsza generacja waży zaledwie 940kg) sportowego auta, które będzie mogło nosić miano popularnego roadstera. Inżynierom przyświecała idea określona w japońskich słowach jinba ittai, co oznacza jedność jeźdźca z koniem. Kto miał okazję prowadzić Mazdę MX-5, ten wie, że jest to dokładnie to co możemy poczuć za kierownicą małego roadstera.

Mazda MX-5 – aspekty techniczne

engine b6

115-konna jednostka napędowa w zupełności wystarczy do dynamicznej jazdy

Pierwsza generacja Mazdy MX-5 otrzymała znaną już jednostkę silnikową (wcześniej montowaną chociażby w modelu 323) o nazwie kodowej B6. Wersja, którą Japończycy zamontowali pod maską MX-5 generowała 115 koni mechanicznych, co przy niskiej masie własnej pozwalało na sprint do setki poniżej 9 sekund. Skrzynia biegów często wymieniana jest jako jeden z najlepszych elementów auta. Precyzyjna 5-biegowa przekładnia pracująca z charakterystycznym dla aut sportowych oporem przypadła kierowcom do gustu. Oczywiście, napęd przekazywany był na koła tylne za pomocą (przeważnie) otwartego dyferencjału.

Mazda Mx-5 w ofercie Classic Broker

W ostatnim czasie do mojej oferty dołączył egzemplarz Mazdy MX-5 NA z 1996 roku. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami:
MAZDA MX-5 1996

 

MX-5 NA (1989-1997) – edycje limitowane

mx-5 interior

Mazda zadbała o to, aby wyróżnić niektóre wersje z tłumu. Otrzymywały one dedykowane kolory lakieru oraz dodatkowe wyposażenie (np. dyferencjał ze szperą płytkową VLSD). Poniżej znajduje się lista wybranych edycji limitowanych. To właśnie one są najciekawszymi kąskami dla kolekcjonerów, w szczególności na początek przygody.

Warto wspomnieć, że MX-5 umieściłem również na liście najlepszych aut klasycznych dla początkujących. Szczegóły w tym artykule.

1991 Special Edition

Wyprodukowana w ilości 3997 sztuk na rynek USA i 1051 na rynek kanadyjski. Auto oferowano w kolorze BRG (british racing green) z jasnym skórzanym środkiem. Dodatkowo na pokładzie mogliśmy znaleźć drewnianą gałkę zmiany biegów i dźwignię hamulca ręcznego sygnowaną przez Nardi Torino. Z wyposażenia – klimatyzacja, odtwarzacz CD, tempomat i głośniki w zagłówkach.

1992 Sunburst Yellow

Mazda wyprodukowała w 1519 sztukach na rynek USA i 503 na rynek kanadyjski MX-5 oferowano w limitowanym kolorze Sunburst Yellow.

1992 Black Miata

Limitowaną do 4625 sztuk edycję produkowano tylko w kolorze Brilliant Black z jasnobrązowym skórzanym wnętrzem, gałką zmiany biegów Nardi oraz specjalnymi 14-calowymi kołami BBS.

1993 Limited Edition

Edycja limitowana do 1505 sztuk w USA oraz 300 w Kanadzie. Model wyposażono podobnie do Black Miata z 1992 roku, ale charakteryzował się tapicerką z czerwonej skóry, sportowym zawieszeniem, dedykowanym pakietem ospojlerowania, klimatyzacją, głośnikami w zagłówkach i 14-calowymi kołami BBS.

1993 Electric Energy Vehicle

W 1993 roku Mazda nawiązała współpracę z Chugoku Electric Power Company. Wyniku tego powstał prototyp o nazwie „Electric Energy Vehicle”. Pojazd osiągał prędkość maksymalną 130 km/h i legitymował się zasięgiem 180 km. Ponieważ zmieniono układ napędowy, auto ważyło 1410 kilogramów.

1994 M-Edition

Ograniczona do zaledwie 3000 sztuk w USA wersja M-Edition wprowadziła kolor nadwozia Montego Blue Mica i była wyposażona podobnie do serii Black Miata z 1992 roku. Dodatkowo auto wyposażono w elektryczne szyby i lusterka, natomiast bodajże najważniejszym dodatkiem był dyferencjał LSD Torsen.

1994-1997 R-Package

Chociaż R-Package nigdy nie zyskał miana edycji specjalnej, to należy podkreślić, że zaledwie 1841 tak wyspecyfikowanych egzemplarzy opuściło salony w USA. Pakiet R był sprzedawany z szperą Torsen, sztywniejszymi sprężynami i stabilizatorami, amortyzatorami Bilstein, przednią i tylną dokładką. Auto produkowano z definicji bez wspomagania kierownicy oraz klimatyzacją.

1995 M-Edition

Unowocześniona względem poprzedniej M-Edition MX-5 występowała tym razem w kolorze Merlot Mica. Co ciekawe, w aucie zaczęto montować regulowane zagłówki oraz 15-calowe obręcze BBS. Seria ta została wyprodukowana w 3500 egzemplarzy.

1996 M-Edition

M-Edition w wydaniu z 1996 roku była pokryta limitowanym lakierem w kolorze Starlight Blue Mica. Auta z tej serii były wyposażone w alarm oraz 15-calowe felgi Enkei. Ilość wyprodukowanych egzemplarzy to 3000 sztuk.

1997 M-Edition

Ostatnia wersja M-Edition opuściła salony w 1997 roku i wyróżniała się kolorem Marina Green Mica. Wyprodukowano łącznie 3000 sztuk.

Auto dla każdego?

mx-5 zielona

Bez wątpienia, Mazda MX-5 zaskarbiła sobie serca kierowców na całym świecie. Sam obecnie posiadam dziewiątą już sztukę tego japońskiego roadstera, więc możecie się spodziewać więcej informacji i treści na temat tego modelu. Podsumowując, jeżeli szukacie swojej MX-5 – pamiętajcie, zawsze z przyjemnością Wam w tym pomogę!