Mercedes-Benz SL - historia modelu R107 - Classic Broker
 

Mercedes-Benz SL – historia modelu R107

Mercedes-Benz SL – historia modelu R107

3 r107

Mercedes Benz SL III, popularnie nazywany R107, produkowany był prawie 20 lat. Czym wyróżniało się to kultowe już auto? Jak poradził sobie na rynku amerykańskim i europejskim? W tym artykule postaramy się przedstawić historię i losy mercedesowskiej „stosiódemki”. 

Mercedes SL R107 – legendarny „czołg”

Trzecia generacja modelu SL zadebiutowała w latach 70. XX wieku i od razu zyskała miano „czołgu” ze względu na solidność wykonania. Już rok po swojej premierze model zajął 3. Miejsce w konkursie na Europejski Samochód Roku. Co ciekawe, głównym rynkiem zbytu dla R107 miały być Stany Zjednoczone. Wersje kierowane na ten rynek charakteryzowały się miększym zawieszeniem, silnikami o obniżonym stopniu sprężania czy światłami obrysowymi spełniającymi amerykańskie normy. Jest to znacząca zmiana w porównaniu z egzemplarzami wypuszczonymi na rynek europejski. Mercedes R107 oferował trzy- lub czterobiegową automatyczną skrzynię biegów i cztero- lub pięciobiegową skrzynię manualną. Dodatkowo, dzięki napędowi na tylną oś dawał dodatkową przyjemność z jazdy. O tym, że jest to jeden z lepszych wyborów na początku drogi z klasykami wspominałem w tym artykule.

sl vintage

Najczęściej spotkać można amerykańską wersję R107 wyposażoną w charakterystyczne zderzaki

Zmiany w serii SL – R107 to godny następca Pagody

W porównaniu z poprzednią generacją tego modelu, W113, stosiódemka urosła o 10 cm wzdłuż i o 3 cm wszerz. Kabina samochodu została wykończona miękkimi i bezpiecznymi materiałami, a także zyskała sporo dodatkowej przestrzeni, która podniosła komfort podróżowania. Wzmocniono także konstrukcję przednich słupków – poprawki podwyższające stopień bezpieczeństwa podczas dachowania dały o 50% większość sztywność w porównaniu do popularnej wcześniej Pagody. 

Silniki to mocna strona R107

mercedes sl

Późna seria w konfiguracji na Europę to jedna z najbardziej rozchwytywanych wersji R107

Choć do tej pory wymieniliśmy więcej zalet, warto wspomnieć o konieczności zamontowania mocniejszych silników. Najpierw zdecydowano się na silnik o pojemności 3499 cm³ i mocy 200 KM (350 SL). Kilka miesięcy później, początkowo tylko na rynek amerykański, wprowadzono motor typu M117 o pojemności 4520 cm³ i mocy 225 KM (450 SL).

Przyszedł czas na kolejne zmiany

sl interior

Wnętrze R107 jest bardzo wygodne, a dalekie podróże nie wiążą się z koniecznością częstych postojów

Bezsprzecznie jedną z ważniejszych zmian natury mechanicznej było zamontowanie katalizatora spalin do wszystkich silników w 1975 roku. Zajęto się również modyfikacją dotychczasowych silników w Mercedesie SL. I tak: typ M116 (3499 cm³) rozwiercono do pojemności 3818 cm³, typ M117 (4520 cm³) natomiast do pojemności 4973 cm³. Dzięki temu motory zyskały na mocy i oferowały kolejno 218 KM, 240 KM. Dopiero w 1985 roku ponownie rozwiercono silniki, a na rynku amerykańskim, japońskim i australijskim nowością stał się silnik M117 rozwiercony do niebotycznych 5547 cm³ i osiągający moc 276 KM. 

sl front

Należy przyznać, że samochód prezentuje się dobrze z każdej strony

Co ciekawe, 350 SL był pierwszym SL marki z silnikiem V8. Było to efektem przeniesienia z klasy premium z serii W111 (coupé i kabriolet) oraz z serii W108/109 (sedan). R107 z poziomymi reflektorami, dużymi kierunkowskazami oraz żebrowanymi światłami tylnymi, w znacznym stopniu ukształtowało styl przyszłych samochodów osobowych marki Mercedes-Benz.

SLC, czyli odmiana coupe

Mercedes SL Roadster, choć na początku oferował twardy dach za dopłatą, po 1980 roku stał się wyposażeniem standardowym. Zakładanie lub zdejmowanie go zajmowało jedynie 30 sekund. 

Wersja nadwozia coupe wprowadzona została do produkcji w 1972 roku. Co ciekawe, zyskał oryginalną i zarezerwowaną tylko dla niego nazwę Mercedes Benz SLC. Model ten jest o 36 cm dłuższy, dzięki czemu oferuje komfortową jazdę aż czterem osobom. Cechą charakterystyczną SLC są zasłonki, które znajdują się nad tylnymi błotnikami. Służą one osłonięciu bocznych szyb. Model produkowany był przez 9 lat i w tym czasie powstało 62 500 egzemplarzy. 

Zasługi „stosiódemki” w motorsporcie

Zasłużone SLC potrafiło dowieźć kierowców na podium nie w wyścigach, a w rajdach samochodowych. Zyskało miano „najwygodniejszej rajdów”, która z sukcesami startowała między Paryżem a Dakarem. Za kierownicą auta startował także Sobiesław Zasada u boku kierowcy, Zembrzyckiego. Wywalczyli wówczas drugie miejsce na trasie liczącej niemalże 30 tysięcy kilometrów. 

Mercedes-Benz SL R107 to samochód na każdą okazję

Podsumowując, R107 jest kultowym modelem wśród obecnego pokolenia 50-60 latków, bo był obiektem ich westchnień za młodu. To wśród tej grupy cieszy się największym zainteresowaniem. W tym roku model R107 obchodzi 50. urodziny. Co ważne, wciąż jest ciekawym modelem, który oferuje zarówno przyjemność z jazdy, jak i całkiem zadowalające osiągi. Łącznie powstało 237 287 sztuk, a do dzisiaj jeżdżą te najlepiej zachowane.

Jeżeli szukasz właśnie takiego auta, jak Mercedes SL, koniecznie daj mi znać za pomocą formularza. Znajdziemy odpowiedni egzemplarz dla Ciebie! 🙂