Auto klasyczne dla początkujących cz.1 - Classic Broker
 

Auto klasyczne dla początkujących cz.1

Auto klasyczne dla początkujących cz.1

dla początkujących

Najpopularniejsze auta klasyczne

Postanowiłem zebrać i przedstawić Wam listę najpopularniejszych modeli, które przewinęły się w ostatnich latach przez moje ręce. Rynek aut zabytkowych zawodowo obserwuję od ok. 7-8 lat. Podstawowe zachowania pozostają raczej te same. Przywiązanie do niemieckich marek, rosnące znaczenie youngtimerów. A więc – auto klasyczne – jak wygląda lista najpopularniejszych modeli wśród polskich kolekcjonerów? Na co decydują się osoby wchodzące w świat zabytkowej motoryzacji? Dzisiaj postaramy się przyjrzeć przekrojowi modeli, które jeżdżą po polskich drogach. I tym które są najsilniej reprezentowane na listach tego, czego szukają początkujący pasjonaci.

1. Mercedes SL R107 – prawdziwy król aut klasycznych

mercedes r107

Mercedes R107 od Duda-Cars to świetny przykład dobrze zachowanego auta

Chciałoby się rzec, że nie ma w Polsce zlotu, spotkania czy targów bez Mercedesa. Oczywiście, jednak model SL (z niem. Sport-Leicht) to pierwszy stopień do świata klasyków. Seria SL przeszła gwałtowne zmiany w latach 70..  Wtedy do salonów trafiła kolejna ewolucja modelu – R107. Warto podkreślić, że znacząca podaż na rynku aut klasycznych oraz przystępne ceny wersji US-spec spowodowały, że SL jest obecnie jednym z najchętniej wybieranych klasyków. Aby dodać łyżki dziegciu do tej beczki miodu, należy pamiętać o tym, że Mercedes zawsze był znany z przełomowych i innowacyjnych rozwiązań. Leciwe już i kapryśne układy wtryskowe powodują, że użytkowanie SL-a w dzisiejszych czasach to nie tylko zakup i przyjemność z korzystania. Warto wspomnieć również konieczność regularnych i stosunkowo drogich przeglądów u znających się na rzeczy mechaników. O historii tego auta przeczytacie w osobnym artykule.

2. MG MGB – rekreacyjny samochód zabytkowy

auta klasyczne mgb

MGB (z lewej) to jeden z popularniejszych roadsterów

‘Long live the roadster’ chciałoby się rzec. Jeden ostatnich prawdziwych brytyjskich roadsterów ery chromowanych zderzaków (oczywiście mówimy o wczesnym etapie produkcji). Z jednej strony prosta konstrukcja, która rzadko zaskakuje, z drugiej strony ogrom frajdy z jazdy. Co ciekawe, dostępna jest też wersja w nadwoziu coupe – GT. Oczywiście, popularność tego modelu wśród początkujących pasjonatów dyktowana jest z jednej strony ceną, z drugiej prostotą konstrukcji. Pamiętajmy jednak, że brytyjskie produkcje z lat 60. i 70. narażone są na postępującą korozję. Ciężko będzie nam znaleźć egzemplarz, który jest wolny od tego problemu. Przez lata samochody te były poddawane naprawom i renowacjom, którym bliżej do metod chałupniczych, niż do prawdziwej mechaniki. Jeżeli interesuje Cię ten model, tutaj znajdziesz artykuł na temat historii marki.

3. Alfa Romeo Spider – współczesne auto klasyczne

alfa romeo spider

Spider, którego miałem okazję sprzedać dwukrotnie idealnie spełnia rolę auta rekreacyjnego

Nie sposób kontynuować listę bez włoskich produkcji. Włosi zawsze reprezentowali szkołę dobrego stylu i elegancji. Dodatkowo, świetne silniki, których próżno szukać u konkurencji. I tak też jest w przypadku Alfy Romeo Spider. Pierwsza generacja przez lata dorobiła się łącznie 4 serii produkcyjnych. W szczególności dwie ostatnie są jednymi z chętniej poszukiwanych aut o charakterze rekreacyjnym. Ponadczasowa sylwetka, włoski temperament i kutowa rola w The Graduate z Dustinem spowodowały, że auto jest cenionym modelem w całej Europie. Tego typu auto klasyczne również narażone jest na problemy z korozją oraz inne mankamenty natury elektrycznej w późniejszych modelach. Jakość plastików, jak zresztą w przypadku wielu włoskich aut, nie jest najwyższa. Podsumowując, łatwo o uszkodzenia. Dobrym przykładem są kieszenie boczne w drzwiach, które często ulegają uszkodzeniom i nie dają się zamknąć.

4. Fiat 124 Spider – włoski klasyk

 fiat 124 spider

Ten 124 Spider przez lata był wizytówką Classic Parts Staniszewski

Fiat 124 Spider to światowa gwiazda. Podkreślmy, że znaczna część produkcji tego włoskiego roadstera trafiła do Stanów Zjednoczonych. Cała historia rozpoczęła się od rzadkiej już dziś serii AS. Następnie powstawały odpowiednio BS, BS1, CS oraz CSA. To właśnie dwie ostatnie są jednymi z częstszych wyborów początkujących kolekcjonerów. Rozpoznać je możemy po dużych, znacząco wychodzących poza karoserię zderzakach (5 mph bumpers). Zaburzają one lekką sylwetkę auta. Konstrukcja ta jest niezwykle wdzięczna i potrafi dać dużo radości kierowcy. Nie bez znaczenia będzie wybór silnika, szczególnie polecam wersje jak najprostsze, zasilane gaźnikiem. Warto dodać, że wersje z układem wtryskowym mają za sobą lata eksploatacji oraz liczne regulacje co może wpłynąć negatywnie na użytkowanie takiego auta.

5. Fiat 125p – najpopularniejsze polskie auto klasyczne

fiat 125p

Nawet zmodyfikowany (w tym przypadku 2.0 DOHC) Fiat potrafi być prawdziwym klasykiem

Póki co, jest to jedyne polskie auto klasyczne w zestawieniu. Postanowiłem je tu umieścić ponieważ wczesne serie Fiata 125p są coraz bardziej poszukiwane nie tylko w Polsce. Auto charakteryzujące się stosunkowo sporą ilością chromów oraz prostą i znaną konstrukcją. Przez wiele lat auto to miało opinię taniego i nie do końca pożądanego, dziś na podstawie wspomnień i coraz częściej wspomnianego ducha nostalgii, wraca do garaży kolekcjonerów. W Polsce często można spotkać opowieści o tym, jak to dziadek wybrał się takim samochodem na wakacje do Bułgarii. Przygód było co niemiara – może czasami faktycznie warto wrócić myślami do tamtych czasów? Z pewnością, a Fiat bez problemu Wam w tym pomoże! 

Jeżeli zaciekawił Was ten temat, zapraszam na drugą część zestawienia, znajdziecie ją w tym artykule.