Ford Mustang - amerykański pony car - Classic Broker
 

Ford Mustang – amerykański pony car

Ford Mustang – amerykański pony car

ford mustang

Klasyczny Ford Mustang wciąż jest obiektem pożądania. Pierwsze cztery generacje tego modelu są kultowe i przez lat zgromadziły grono oddanych fanów. Ile trzeba wyłożyć gotówki, by stać się właścicielem tego pony cara? I czy rzeczywiście warto? 

ford mustang

Czerwony Mustang w wersji Convertible to chyba najpopularniejsze zestawienie tego modelu

Ford Mustang, czyli najsłynniejszy pony car 

Mustang pierwszej generacji został zaprezentowany w 1964 roku. Już od pierwszego dnia produkcji był oferowany z szeroką gamą silników. Począwszy od silników o pojemności 2.8 litra o mocy 105 KM, kończąc na 7-litrowych V8 o mocy 375 KM. Rok po premierze modelu został przerobiony pierwszy egzemplarz w firmie Shelby. Miał on być bardziej charakterny i dostosowany do wyścigów. Pierwsza generacja klasycznego Mustanga królowała na amerykański drogach aż do 1973 roku. W tym czasie wygląd auta nieco się zmieniał, jednak dopiero druga generacja przyniosła większe zmiany w sylwetce i gamie silników. 

ford mustang

Samochód po kompleksowej rekreacji na wersję Bullit – to może być tylko i wyłącznie GT z 1967 roku

Ford Mustang drugiej generacji

Produkcja Forda Mustanga II przypadła na pogłębiający się kryzys paliwowy w Stanach Zjednoczonych. Wymusiło to na producencie wstawienia niewysilonych i stosunkowo małych silników. I tak, odciążony pony car został wyposażony w silniki o pojemności 2.3, 2.8 i 5.0 o mocy kolejno 88 KM, 103 KM i 140 KM. Była to ogromna zmiana. Pojawiła się jednak Cobra II, która miała być nawiązaniem do modelu Shelby Mustang GT350. Bezdyskusyjnie – charakterystyczne były paski biegnące przez całą długość samochodu oraz dodatki uatrakcyjniające wygląd. 

mustang engine

Już podstawowy silnik V8 o pojemności 289 cali sześciennych zapewnia przyjemne przyspieszenia

Trzecia generacja Forda Mustanga

Trzecia generacja modelu przejęła już wszystkie cechy charakterystyczne lat 80. XX wieku. W nadwoziu zastosowano rozwiązania stylistyczne nawiązujące do wzornictwa typowego dla europejskich modeli Forda – zredukowano ilość chromowanych ozdobników. Ponadto nadwozie przybrało łagodniejszy, kanciasty kształt. Dotychczasowy design przodu został porzucony na rzecz łagodnie opadającej plastikowej atrapy i prostokątnych reflektorów. Zbliżony wygląd aut zachował się do roku 1993, przez co jeszcze bardziej upodobniły się do samochodów europejskich. 

fastback 1967

Nie ma drugiego tak charakterystycznego amerykańskiego samochodu

Dopiero czwarta generacja Forda Mustanga powróciła korzeni i na nowo wyposażyła maszyny w większe silniki, które wyciągały moc powyżej 200 KM. 

Ford Mustang – rynek klasyków jest dla niego łaskawy

pony car interior

Wnętrze Mustanga jest stosunkowo proste, dzięki czemu zapewnia dobrą ergonomię

Klasycznego Mustanga wciąż chętnie sprowadza się do naszego kraju. Żaden zlot – nie tylko amcarów – nie może się bez niego odbyć. Jak to bywa w przypadku takich samochodów, są dwie szkoły zakupu takiego klasyka. Można znaleźć nieco tańsze okazje i samemu dopieszczać taki egzemplarz lub zapłacić w granicach 200 000 zł i cieszyć się okazem w kolekcjonerskim stanie, a najbardziej poszukiwane wersje przekraczają setki tysięcy…euro. Jeżeli szukasz swojego pierwszego auta i chcesz uniknąć przepłacenia, koniecznie przeczytaj ten artykuł.

pony car

Pod znaczkiem z koniem kryje się wlew paliwa

Jeśli chodzi o drugą generację Mustanga, ceny wyglądają już znacznie bardziej atrakcyjnie. Wciąż niewiele osób docenia małe silniki, a co za tym idzie, i niskie osiągi drugiej generacji tego pony cara. Zadbane egzemplarze można kupić już od 30 tysięcy złotych. 

Trzecia generacja trzyma nieco bardziej cenę i tutaj trzeba przeznaczyć kwotę bliżej 40 tysięcy złotych za zadbane egzemplarze. 

Zapraszam do obejrzenia krótkiej prezentacji Forda Mustanga z 1967 roku:

FILM

Podsumowując, nie ma jednak co się oszukiwać. Bezdyskusyjnie, najbardziej pożądane są i będą sztuki z pierwszej generacji modelu. Kojarzone są ze stylem i kultową już linią amerykańskich pony carów. Również największa gama silników przekonuje. Każdy znajdzie moc odpowiednią dla siebie, a napęd na tylną oś podkręci tylko wrażenia z jazdy. Przy mocniejszych silnikach pamiętajmy o dobrych oponach! Nigdy przecież nie wiadomo, kiedy zajdzie potrzeba szybkiego ruszenia spod świateł.