Jaguar E-Type - sytuacja rynkowa - Classic Broker
 

Jaguar E-Type – sytuacja rynkowa

Jaguar E-Type – sytuacja rynkowa

e-type

Czy inwestycja w klasyka się opłaca? Sprawdzamy pozycję tego modelu na rynku klasyków. Jaguar E-type trzyma dość mocną pozycję na rynku samochodów klasycznych. Na pewno wiemy dlaczego? Z powodzeniem możemy nazywać go pełnoprawnym oldtimerem. Ile trzeba zainwestować, by znaleźć zadbany egzemplarz na sprzedaż?

Jaguar E-type – propozycja dla odważnych

e-type

Już o tym wspominałem, ale ciężko przejść obok E-Type’a bez emocji

Inwestycja w klasyka nigdy nie jest prosta. Jaguar XK-E to model sportowego samochodu, którego lata świetności przypadają na lata 60. i pierwszą połowę lat 70. XX wieku. Co więcej, pojawił się on na zaszczytnym pierwszym miejscu w rankingu The Daily Telegraph stu najpiękniejszych samochodów wszech czasów. 

Auto napędzał skonstruowany w 1948 roku silnik typu XK, wykorzystywany we wcześniejszych modelach firmy, np. XK120. Silnik produkowano przez 44 lata z niewielkimi tylko zmianami konstrukcyjnymi. Jest to 6-cylindrowa, rzędowa jednostka napędowa o pojemności 3,4 l, 3,8 l lub 4,2 l, mająca dwa wałki rozrządu umieszczone w aluminiowej głowicy i odlewany z żeliwa blok cylindrów. 

Konsola środkowa jest wykonana z aluminium, przełączniki za to bakelitowe. Koło sportowej kierownicy było wykonane z drewna do roku 1970, później zdecydowano się zastosować kierownicę bez drewna (V12). 

Co ciekawe, Jaguar E-type zasilany był dwoma, trzema lub czterema gaźnikami. Był naprawdę szybki jak na tamte czasy – potrzebował około 7 sekund, by rozpędzić się do 100 km/h. Tylny napęd, nadwozie typu coupe lub cabrio, niska masa własna – wszystko to pozwalało na naprawdę ciekawe wrażenia z jazdy. O tym możecie poczytać w osobnym artykule na temat historii modelu E-Type.

Jaguar E-type – jaka jest obecnie wartość tego auta? 

e-type s3

Seria 3., mimo tego, że najwygodniejsza, wydaje się obecnie najbardziej przystępna cenowo

Można powiedzieć, że samochody z taką historią i takimi osiągami powoli przestają być szacowane na jakiekolwiek kwoty. Jednak ten sportowy wóz wciąż jednak jest do kupienia, a wysokie ceny jedynie potwierdzają jego wartość. Warto wspomnieć, że model z pierwszego roku produkcji niedawno wystawiono na polskim serwisie z ogłoszeniami za ponad 700 000 zł. Dla porównania te z końca produkcji wycenia się na kwoty poniżej 200 000 zł. Wszystko oczywiście zależy od wersji nadwozia. 

Z każdym rokiem wartość tego samochodu jedynie rośnie. Rynek klasyków pożąda tego modelu i każdy nowy egzemplarz wystawiony na sprzedaż budzi niemałe emocje. Przez 14 lat produkcji tego modelu Jaguar wyprodukował 70 tysięcy egzemplarzy, a to plasuje E-type’a na liście najpopularniejszych sportowych samochodów w historii motoryzacji. 

Dodatkowo, wszystkie wersje E-Type’a były wyposażone standardowo w hamulce tarczowe na przedniej i tylnej osi oraz w innowacyjne, niezależne tylne zawieszenie. Swój debiut miało ono właśnie w tym modelu. Ponadto, nie zapominajmy o klimatyzacji czy wspomaganiu, które było już opcją dodatkową. Ciekawostką jest również fakt, że owe zawieszenie, oczywiście znacznie zmodyfikowane, aż do 2004 roku było montowane w Astonie Martinie DB7! 

E-type to samochód bezsprzecznie kultowy i niezależnie od serii jego wartość rośnie. Najbardziej ceni się, i z pewnością będzie, seria I. Najważniejszym kryterium jest tutaj oryginalność oraz komplet dokumentów historycznych. Mowa tutaj m.in o Jaguar Heritage Certificate, które potwierdza stan zachowania egzemplarza. 

Model doceniony przez gwiazdy

e-type s2

Niezależnie od serii produkcyjnej – E-Type jest gwiazdą sam w sobie

Pomimo, że Jaguar E-type był kilkukrotnie tańszy od odpowiadających sobie modeli marki Ferrari czy Maserati, wciąż mogli pozwolić sobie na niego jedynie nieliczni. Wśród jego znanych posiadaczy warto wymienić Brigitte Bardot, Tony’ego Curtisa, Roya Orbisona, Franka Sinatrę, Grace Kelly, Steve’a McQueena czy Charltona Hestona.

Obecnie na rynku samochodów klasycznych, Jaguara E-type, postrzega się jako auto niezwykle klasyczne, dostojne i zachwycające brzmieniem silnika i osiągami. Posiadanie go w garażu to wciąż marzenie wielu. Trudno się więc nie zgodzić z Enzo Ferrari, który ogłosił ten model najpiękniejszym samochodem, jaki kiedykolwiek powstał. Prawda?


Poniżej prezentuję wyciąg danych na temat cen z Hagerty Valuation Tool, który da Wam pogląd na to jak prezentuje się obecnie wartość Jaguara E-Type:

Seria I

Jaguar E-Type 1962 – wartość

Seria II

Jaguar E-Type 1969 – wartość

Seria III

Jaguar E-Type 1972 – wartość

Na koniec muszę dodać, że Jaguar E-Type jest jednym z moich ulubionych modeli aut klasycznych. Przez ostatnie lata pośredniczyłem w sprzedaży i ocenie kilkunastu egzemplarzy. Jeżeli szukasz E-Type’a dla siebie – jesteś pod właściwym adresem. Daj mi znać za pomocą formularza kontaktowego, a znajdę właściwy egzemplarz dla Ciebie.

Przykładowe egzemplarze, które miałem okazję sprzedać: