Jaguar XJS - historia modelu - Classic Broker
 

Jaguar XJS – historia modelu

Jaguar XJS – historia modelu

jaguar xjs

Ile dzisiaj jest wart jako klasyk? Jaguar XJS to ciekawa propozycja dla pasjonatów marki lub osób szukających klasyka w wersji luksusowej. Ile obecnie trzeba zapłacić, by kupić zadbany egzemplarz, dobrze rokujący na przyszłość? Sprawdzamy pozycję auta na rynku samochodów klasycznych. 

jaguar xjs

Ten model to jeden z popularniejszych klasyków w Polsce

Jaguar XJS – następca popularnego E-type’a w nowoczesnym wydaniu

Model ten to dumny następca popularnego w latach 60. i 70. E-type’a. Artykuł na temat historii tego modelu znajdziecie tutaj. Premiera luksusowego “sportowca” odbyła się w 1975 roku. Co ciekawe, nie miał on równie sportowego zacięcia, co jego poprzednik, ale był udanym grand tourerem zdecydowanie bardziej bardziej aerodynamicznym. Model produkowano nieprzerwanie przez 21 lat i w tym czasie powstało niespełna 120 tys. sztuk. XJS dostępny był w trzech wersjach nadwozia – coupe, cabrio i shooting break. Pomimo, że każda z nich przyciągała wzrok, jednak trzeba przyznać, że to kabriolet obecnie cieszy się największym zainteresowaniem na rynku samochodów klasycznych. 

jaguar xjs

Najczęściej spotykane odmiany trafiły do Polski z USA – mają one m.in. charakterystyczne przednie lampy

Jaguar XJS oferował silniki 6-rzędowe i klasyczny V12. Najsłabszy z nich generował 180 KM, a najmocniejszy, V12 6.0l, 320 KM. Dzięki jedynie automatycznej skrzyni biegów i napędowi na tył, model dawał nieskrywaną przyjemność z jazdy i gładkie prowadzenie. Jak na prawdziwą limuzynę przystało. 

jaguar engine

Jednostki V12 od Jaguara mają tylu wrogów ilu przeciwników

Co ciekawe, w 1991 roku model został zaprojektowany na nowo. Tylne szyby boczne zostały powiększone, projektant Geoff Lawson twierdził, że są one częścią charakteru tego samochodu. Samochód otrzymał nowy 4-litrowy silnik, a pojemność V12 została powiększona do 6 litrów w maju 1992 r. (227 kW (304 KM)).

Wcześniej było także kilka modyfikacji, jednak bryła XJS nie zmieniła się od 1975 roku aż do wspomnianego początku lat 90. 

interior

Wnętrze XJS jest charakterystyczne dla lat 80.

Wartość rynkowa XJS w całkiem dobrej kondycji

Bezdyskusyjnie, modele z ponadczasową V12 pod maską trzymają znacznie wyższą cenę, niż identyczne egzemplarze z rzędową szóstką. Dla przykładu V12 5,3 l osiąga wartość dobijającą do 200 000 zł, a egzemplarze ze zwykłymi silnikami 3.6 l lub 4.0 l można kupić już za ok. 60 000 zł. Zdarzają się również sztuki w znacznie atrakcyjniejszych cenach. Nie od dzisiaj wiadomo, że te kultowe jednostki napędowe zawsze będą najbardziej pożądane. 

xjs

Powstało wiele modyfikacji w stosunku do pierwotnych założeń. Jaguar próbował gonić konkurencję.

Wielu może zachłysnąć się stosunkowo niską ceną i pięknym designem tej angielskiej maszyny. Gdzie jest więc haczyk? Zazwyczaj właściciele wymieniają dość kosztowny serwis tego modelu. Stare Jaguary miały stosunkowo rozwiniętą elektronikę, a i rdza dość szybko w tych modelach zaczęła o sobie dawać dotkliwie znać. 

Jak wiadomo, koszty napraw blacharskich są największe. Właściciele często żalili się na brak progów czy ubytki w samej podłodze. Nic dziwnego, że coraz częściej mówi się o sporych kosztach serwisów, również tych mechanicznych. Ponad 40-letnie samochody potrzebują regularnych przeglądów, z naciskiem właśnie na Jaguary starszej daty. 

Oczywiście, pomimo kosztów utrzymania, wciąż jednak jest to auto z licznymi plusami. Niepowtarzalny design, piękna linia, elegancko wykończone wnętrze, wyjątkowe wrażenia z jazdy – wszystko to składa się na niebanalny urok Jaguara XJS. Poznają się na nim i doceniają go coraz to kolejny pasjonaci, a cena rynkowa tego angielskiego auta jedynie na tym zyskuje. 

Podsumowując, jest to również świetna propozycja dla osób, które dopiero budują swoją kolekcję aut klasycznych. Nie bez powodu model ten znalazł się w zestawieniu aut dla początkujących.