Targi aut klasycznych Auto e Moto d'Epoca 2021 w Padwie - relacja - Classic Broker
 

Targi aut klasycznych Auto e Moto d’Epoca 2021 w Padwie – relacja

Targi aut klasycznych Auto e Moto d’Epoca 2021 w Padwie – relacja

targi aut klasycznych

W dniach 21-24 października 2021 odbyły się największe i zarazem najważniejsze targi motoryzacji klasycznej we Włoszech. Auto e Moto d’Epoca, bo tak brzmi oryginalna nazwa wydarzenia, co roku przyciągają dziesiątki tysięcy zwiedzających – kolekcjonerów aut klasycznych, pasjonatów i profesjonalistów. Zapraszam na relację z wydarzenia!

Do tej pory miałem okazję uczestniczyć w największych wydarzeniach targowych branży motoryzacji klasycznej takich jak Techno Classica w Essen, czy Retromobile w Paryżu. Muszę przyznać, że każda tego typu impreza ma swój osobny, zupełnie unikalny charakter. Ponieważ postanowiłem zmienić ten trend, w tym roku udało mi się odwiedzić po raz pierwszy Padwę. Miasto to na kilka dni w roku zamienia się w swoistą Mekkę dla fanów motoryzacji klasycznej. Jakie samochody zaprezentowali wystawcy? Czy trendy wzrostowe odnośnie wartości pojazdów klasycznych się utrzymują? Jakie modele są obecnie rozchwytywane? Postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania poniżej.

ferrari

Na targach nie zabrakło prawdziwych wyścigowych legend. Na zdjęciu Ferrari 156 F1 z 1958 roku.

Na miejsce przybyłem 22 października, a więc w drugi otwarty dzień targów. Dzięki pomocy przyjaciół z Polski (dzięki Mateusz!) udało nam się sprawnie przemieścić z lotniska w Bergamo do celu naszej wycieczki – Padwy. Tak samo, jak ma to miejsce w przypadku tego imprez w całej Europie – już z daleka było widać gdzie znajdują się tereny targowe. Wielkie hale wyłaniały się z daleka, ale klasyczne auta spotkaliśmy już dużo wcześniej na bramkach autostradowych oraz zaparkowane gdzieniegdzie na miejscach parkingowych. Ze względu na atmosferę tego typu wydarzeń – warto poczuć ten klimat na własnej skórze.

Mieszanka włoskich smaków w wydaniu aut klasycznych

Impreza została umieszczone w kompleksie targowym. Auta szczelnie wypełniły łącznie 11 hal oraz przestrzeń pomiędzy nimi. Nie sposób było dostrzec podział tematyczny. Hale dzieliły się na przeznaczone dla dużych dealerów, stowarzyszenia, sprzedawców części oraz prywatnych wystawców. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

padwa 2021

Na stoiskach stowarzyszeń i automobilklubów można było znaleźć prawdziwe perełki

Moją szczególną uwagę przyciągnęły 4 stoiska. Po pierwsze, Porsche jako jedyny producent wystawił się z przepiękną kolekcją (w większości) youngtimerów ze Stuttgartu. Warto podkreślić udział takich modeli jak Boxster 986, czy 911 996 – to czas właśnie tych modeli. Drugim stoiskiem, które zrobiło na mnie wrażenie, było stoisko poświęcone wyścigowym konstrukcjom Lancii.

alfa romeo

lancia

Wystawa aut wyścigowych Lancii to plejada gwiazd

Pozostałe dwa stoiska znajdowały się w przestrzeni pomiędzy halami, w namiotach. Kolekcja dealera z Reggio Emilia – Ruote Da Sogno – przyćmiła większość targów. Samochody takie jak Lancia 037, czy oryginalny samochód WRC Colina McRae to tylko część zbiorów. Kilka lat temu miałem możliwość odwiedzenia miejsca, z którego kolekcja pochodzi. Co ciekawe, początek zbiorom dały motocykle, następnie pojawiły się auta klasyczne. Dopiero w późniejszym okresie firma rozwinęła się o przepiękny, dedykowany motoryzacji budynek i przestrzenie eventowe.

mcrae

Na jednym ze stoisk spotkałem oryginalną Imprezę Colina McRae

Ostatnim, ale nie z perspektywy jakości, o jakim należy wspomnieć jest stoisko firmy należącej do Ottavio Luzzago. Charakterystyczne zielone barwy przyciągały ludzi z daleka. Niezwykle szeroka oferta, zbiory pochodzące z różnych okresów motoryzacji. Na wejściu do namiotu gości witał wyjątkowo dobrze zachowany Aston Martin DB4, który w pewien sposób skradł show.

Prywatni wystawcy aut klasycznych też mieli co pokazać

auta klasyczne

Hale targowe pękały w szwach od samochodów, motocykli i akcesoriów.

Oprócz wspomnianych stoisk, dużo było również prywatnych wystawców. Osoby te wystawiały swoje auta “pod chmurką” lub w dedykowanej hali. Muszę przyznać, że w pierwszym odczuciu, ceny aut były wywindowane do maksimum. Licznie reprezentowane były włoskie marki (przede wszystkim Alfa Romeo, Lancia). W odróżnieniu od imprez tego typu w Niemczech, czy nawet w Polsce, warto podkreślić jak mało było aut klasycznych niemieckiej produkcji. Porsche 911 można było policzyć na palcach jednej ręki (mowa o prywatnych ofertach), a Mercedesy były zdecydowanie mniejszością. Większość pojazdów stanowiła mieszankę lat 70. i 80., jednak coraz śmielej poczynają sobie youngtimery z ostatniej dekady XX w., o czym za chwilę.

porsche

Kolekcja Porsche prezentowała się wyjątkowo dzięki lustrom umieszczonym za autami.

Lata 90. wdzierają się na salony

Coraz nowsze youngtimery stanowią coraz większą część tego typu wydarzeń. Jeżeli chodzi o trendy to z pewnością warto podkreślić udział takich modeli jak:

-Mercedes klasy S W220 (w szczególności wersje AMG)

-Land Rover Range Rover P38

-Porsche Boxster

-Lancia Delta HF Integrale

-Alfa Romeo SZ

-BMW Z1

Te i inne modele będą odgrywać ważne role w najbliższych latach. Niebawem będziemy mogli o nich mówić jak o pełnoprawnych autach klasycznych.. Na szczęście – te modele są popularne również w Polsce. Jeżeli interesuje Cię początek przygody z klasyczną motoryzacją i myślisz o kupnie aut z lat 90. – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

boxster

Porsche Boxster to dzisiaj auto klasyczne? Tak! Przypominam, że ten model obchodził niedawno swoje 25. urodziny!

Trendy na rynku aut klasycznych

Ewidentnie, rynek motoryzacji klasycznej ma się dobrze. Ceny, mimo że stosunkowo wysokie, nie odstraszyły kupujących. Spora część samochodów już drugiego dnia targów miała kartki z napisem VENDUTO (sprzedane). Fakt ten cieszy przede wszystkim ze względu na obawy, jakie zrodziła pandemia. Ewidentnie ludzie zwracają się coraz bardziej w stronę alternatywnych lokat kapitału, a jednym z najlepszych przykładów są właśnie auta klasyczne. Rzadkie auta systematycznie drożeją, ale na scenie pojawiają się coraz to nowsze modele. 

aut klasycznych

Ferrari 250 to model, który zawsze będzie w cenie.

Podsumowując, targi Auto e Moto d’Epoca 2021 zapisuję jako bardzo udane. Z jednej strony miałem w końcu możliwość poznania włoskiego podejścia do tego typu wydarzeń, z drugiej strony sygnał płynący z europejskiego rynku jest jasny. Czasy aut klasycznych na pewno się nie skończyły, to dopiero początek.